Presse Team Fynske Bank

Rally Monte Carlo Historique 2020


Pressemeddelelse

Udsendt 4. februar 2020

23. Rally Monte Carlo Historique


Dansk vinder af det 23’ Rally Montecarlo Historique


Efter at have ført Rally Monte Carlo Historique siden søndag, lykkedes det i nat for den danske kører Henrik Bjerregaard, sammen med sin co-driver Mirek Svec, at vinde verdens største historiske rally, Rallye Monte Carlo Historique, som startede fredag den 31. januar.


Efter ca. 2.700 km. koncentreret rally i både Ardéche, Drome, Provence og Haute Alps, ankom deltagerne i løbet af tirsdag eftermiddag til Monaco, hvor de havde et kort hvil, inden de fra kl. 21.00 blev sendt ud på de sidste ca. 300 km små snævre bjergveje i området nord for Monaco.


Henrik Bjerregaard og Mirek Svec var totalt overraskede, da de kørte over målportalen, og fik at vide at de havde vundet løbet. De troede, at de på nattens meget vanskelige specialprøver havde tabt vførsteplads, bl.a. på grund af en minimal fejlkørsel på prøven. Henrik Bjerregaard udtalte efter at være kommet i mål, og fået overrakt champagnen: ”Vi var sikre på, at nu mistede vi vores 1. plads, som vi har kørt med hele ugen, men andre må jo have lavet større fejl end vi gjorde på prøven. Det er en uvirkelig fornemmelse at stå med viden om sejr. Jeg tron nok først på det når jeg vågner til formiddag”.


I løbet af ugen har Lars Hindsgaul og Arne Pagh lagt pres på Henrik Bjerregaard og Mirek Svec, men på en af de sidste specialprøver svigtede måleinstrumentet, så de satte nogle sekunder til, og de måtte tage til takke med en i øvrigt flot placering som nr. 35.


Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard-Nielsen kørte en fejlfri dag og nat, så de kunne avancere yderligere, og sluttede på en flot 48. plads, hvilket tilfredsstillede Kim Kjærsgaard Frandsens målsætning om top 50 placering.


Poul og Carl Hellmers lykkedes med deres målsætning, og kom i mål som nr. 95. Inden løbet var målet netop sat til at blive mindst nr. 100 af de 307 deltagere. De er allerede opsatte på at vendt tilbage igen i 2021, og der forsøge at forbedre deres placering fra i år.


Per Vilslev og Erik Andersen fik allerede på første specialstrækning i lørdags så mange point, at det ville være umuligt at nå op i toppen af feltet, så de har kørt hele løbet imod de konkurrenter der lå placeret lige omkring dem, og er i løbet af ugen rykket mange placeringer frem, så de slutter som nr. 170.


Michael Kristiansen og Michael Andersen kom stolte og tilfredse i mål som den sidst placerede af de danske biler, men de har hele tiden betragtet deres første ”Monte” som en stor læringsproces, hvor løbet skulle komme ind under huden. De sluttede som nr. 200 i feltet, og er yderst tilfredse med deres indsats.


Dermed kom alle danske deltagere i mål i nat, den sidste omkring kl. 4.45. Det har været en lang nat, og i skrivende stund indhentes ugens manglende søvn.


Set med danske øjne, har det været et rigtigt godt historisk rally


Presseteamet

Viggo Johansen, rallypics.dk


Pressemeddelelse

Udsendt 2. februar 2020

23. Rally Monte Carlo Historique


To danske deltagere helt i top i det 23Rally Monte Carlo Historique efter dag tre.


Tredjedagen i Rallye Monte Carlo Historique kunne ikke have fået en bedre slutning, end i dag, søndag den 2. februar 2020.


Da resultatet var gjort op efter rallyets sjette specialstrækning, kunne Henrik Bjerregaard og Mirek Svec gå til køjs med et bredt smil på læberne. De fører det benhårde rally foran et andet dansk hold, Lars Hindsgaul og Arne Pagh. Det er første gang i rallyet historie, at en af løbs dagene er sluttet med to danske biler på de to første pladser i det generelle regnskab.


Henrik Bjerregaard på førstepladsen udtaler: ”Jeg har fået mere ro i bilen i forhold til tidligere, og har tilsyneladende fundet den rigtige køre stil til de små og smalle veje vi kørte på i dag


Lars Hindsgauls kommentar til den flotte andenplads ved dagens slutning: ”Jeg ved ikke lige helt hvad der skete i dag, men vi må jo have fundet den rette balance imellem tidsberegninger, held, samarbejde og endelig højre fodens trykken på speederen. Vi er i alle tilfælde glade for at kunne afslutte dagen på en generel andenplads. Det er jo lidt af et lotterispil, at ramme alle de hemmelige GPS styrede tidskontroller i nøjagtigt det rette sekund.


Næste danske mandskab på resultattavlen er debutantholdet, Kim Frandsen og Jan Østergaard-Nielsen, som slutter dagen på en flot placering som nr. 56.


De øvrige danske placeringer er:
Nr. 56, start nr. 148, Kim Kjærsgaard Frandsen og Jan Østergaard-Nielsen.

Nr. 71, start nr. 146, Poul Hellmers og Carl Hellmers.
Nr. 217, start nr. 281, Michael Kristiansen og Michael Andersen.
Nr. 227, start nr. 144, Per Vilslev og Erik Andersen.


I morgen, mandag den 3. februar, venter der kørerne endnu en hård dag i det sydfranske landskab. Der skal køres yderligere fire hårde specialstrækninger, hvor både chaufførens evner bag et rat, og 2.-kørerens beregninger bliver vigtige ingredienser på dagens etape, hvor det bliver en hård kamp om placeringerne i feltet.


Presseteamet

Viggo Johansen, rallypics.dk


Pressemeddelelse

Udsendt 1. februar 2020

23. Rally Monte Carlo Historique


Det 23’ Rallye Monte Carlo Historique er nu i fuld gang.

Fredag aften, den 31. januar gik starten på det 23’ Rally Monte Carlo Historique for de sekst deltagende danske biler. De fem af de seks deltagere startede i Reims lidt nord for Paris, mens den sjette startede fra Monco.

Efter en hård nats tilkørselsetape til den lille by Bourgoin Jallieu i nærheden af Nyons i det sydlige Frankrig, startede årets konkurrence med de første to specialstrækninger i Provence.


De første biler kom i mål ved Valence lidt over kl. 17.00 her til aften, efter knapt 24 timers kørsel fra henholdsvis Reims og Monaco. Status på dagens danske placeringer efter det første hårde døgn er:


Nr. 54 – start nr. 110, Henrik Bjerregaard / Jaromir Svec – 210 point
Nr. 59 – start nr. 128, Lars Hindsgaul / Arne Pagh –
230 point
Nr. 87 – start nr. 146, Poul Hellmers / Carl Hellmers –
300 point
Nr. 137 – start nr. 148, Kim Frandsen / Jan Østergaard-Nielsen –
420 point

Nr. 249 – start nr. 281, Michael Kristiansen / Michael Andersen – 8.860 point

Nr. 289 – start nr. 148, Per Vilslev / Erik Andersen – 20.000 point


Der er meget tæt kamp i den første tredje del at feltet. Der resterer stadig 13 specialstrækninger fordelt over de kommende 3 døgn, så alt kan endnu ske på resultatsiden.


De mange point for start nr. 249 og 289, skyldes for Michael Kristiansen og Michael Andersens vedkommende en teknisk defekt, som de dog fik repareret efter den første specialstrækning, og for Per Vilslev og Erik Andersens vedkommende en kalkulationsfejl i forbindelse med beregning af køretiden på etape 1.


I morgen, søndag den 2. februar køres der endnu fire specialstrækninger, som alle ligger i Ardéche - området vest for Valence.


Presseteamet

Viggo Johansen, rallypics.dk


Pressemeddelelse

Udsendt 26. januar 2020

23. Rally Monte Carlo Historique


Stort fremmøde i Assens til Pre-starten på 23’ Rally Monte Carlo Historique.


Lørdag den 25. januar, havde fem af de seks danske deltagere i verdens største historiske rally, Rally Monte Carlo Historique 2020, for 3. gang valgt Assens i forbindelse med deres pre-start, hvilket fik bymidten og torvet til at summe af lyden af både historiske rallybiler, klassiske biler, amerikanerbiler og af stemmerne fra det talrigt fremmødte publikum.


Imellem kl. 10:00 og 14.00, var der stor aktivitet med åbne motorhjælme og snak med deltagerne fra Team Fynske Bank Danmark, som er det teamnavn de danske deltagere kører som i løbets holdkonkurrence. Underholdningen var i top for både børn og voksne. Syngedrengene fra Assens underholdt med populære danske sange. På torvet og i Østergade var der udstilling af mere end 20 ældre biler, som for de flestes vedkommende deltager i en eller anden form for motorløb.


For de mange fremmødte børn var der aktiviteter hele dagen. Børnehaven Gustavsminde stillede op med en krævende moon-car bane, hvor deltagerne både fik diplom og en lille legetøjsbil for velgennemført kørsel i en af den flot dekorerede nye moon-cars. I den tidligere KIWI forretning, havde LEGO stillet byggeklodser og flotte præmier til rådighed for en stor LEGO byggekonkurrence med temaet ”byg en rallybil”. På spejdernes stand var der varm kakao. På Fynske Banks stand, kunne man nyde en kop rygende varm kaffe, og hos Vin Specialisten på torvet var der vinsmagning.


Kl. 13.30 sendte borgmester Søren Steen Andersen, med to minutters mellemrum, bilerne afsted på en præsentationstur igennem byen, inden de i løbet af ugen vender næsen sydpå til Reims i Frankrig. Fra Reims starter de fredag aften, den 31. januar. De har derfra ca. 2.700 km koncentreret kørsel foran sig, inden de om natten imellem den 4. og 5. februar er i mål i Monaco.


Med stor applaus fra de mange tilskuere, blev deltagerne sendt ud på årets største eventyr med 315 deltagere fra hele verden.


Presseteamet
Viggo Johansen, rallypics.dk

Pressemeddelelse

Udsendt 22. januar 2020

23’ Rally Monte Carlo Historique


Hvad sker der bag frontlinjen i Rally Monte Carlo Historique?

Lørdag, den 25. januar fra kl. 10.00 til 14.00, er der PRE-start fra torvet i Assens for de syv danske deltagere i verdens største historiske rally, Rally Monte Carlo Historique. 315 deltagere fra hele verden, med start i forskellige europæiske byer nord og syd, sigter mod mål i Monaco natten imellem den 4. og 5. februar.

Når borgmesteren i Assens, Søren Steen Andersen har flaget de syv danske biler afsted kl. 13.30 fra torvet, begynder deltagere at trække på alle de funktioner der ligger bag frontlinjen - funktioner, som skal få hele det danske hold i Team Fynske Bank Danmark til at komme så tæt på sejrspodiet som mulig, og helst helt på toppen.

Rally Monte Carlo er andet end blot at sætte sig i bilen og køre ca. 2.700 km. på smalle og krævende sydfranske bjergveje. Bag deltagerne står der flere små teams af personer med vidt forskellige opgaver og ekspertiser.

En af de vigtigste funktioner er holdet, som opmåler og laver årets rute bog.
For at kunne køre et rally af den kaliber under vanskelige forhold på små bjergveje, er det nødvendigt at have en rute bog med meget nøjagtige mål og dokumentation for hele ruten der skal køres. Team Fynske Bank Danmark, har i lighed med tidligere år, valgt at fremstille deres eget rutebogsmateriale.

Det basismateriale der stilles til rådighed af organisationen i Frankrig, er ikke nøjagtigt nok at køre løbet efter, så når Rally Monte Carlo organisationen i Frankrig har frigivet årets rute i slutningen af november, eller begyndelsen af december, kører et hold til Frankrig for at opmåle hver eneste meter på ruten, og fotodokumentere vigtige punkter. Team Fynske Bank Danmarks egen opmåling resulterer i rutebogsmateriale der er opmålt med meters nøjagtighed. Det danner basis for en, mange sider, tyk rute bog til hver af løbets fem dage, samt en kortbog hvor både transportetaper, specialstrækninger, servicepunkter, start og mål er indtegnet.

Når kladden til rute-bøgerne er færdige, kører endnu et hold til Frankrig, og kører det hele igennem igen, for at kontrollere at alt er korrekt opmålt og indtegnet. Kontrolkørselen er en meget vigtig detalje, da hver eneste meter i Rally Monte Carlo Historique tæller. En fejl der udløser få meters fejlkørsel, resultere i strafpoint. Det hele handler jo om, på meters nøjagtighed, at være det rette sted på rette tidspunkt, hvilket kontrolleres af GPS styrede hemmelige tidskontroller, som er placeret langs ruten. 1 sekunds for tidlig eller for sen passage af tidskontrollerne udløser 10 strafpoint.

Det hold der kommer igennem de mange kilometer specialstrækninger med færrest strafpoint vinder løbet.

Efter rutebogen kommer serviceteamene
De danske deltagere har hver deres egen tætpakkede servicebil med. Servicebilen er hjemmefra pakket med alt det værktøj og de reservedele og forskellige dæk man kan forestille sig at få brug for. Der medbringes benzin til både bil og teammedlemmer. Sprinklervæske, motorolie, gaffatape, strips, gearkasser, støddæmpere, appelsinjuice, rugbrød, pålæg, matadormix, og 1.000 andre småting står sirligt pakket i kasser bag i servicevognen, så man altid ved hvor hvad er.

En velfungerende bil, et velfungerende serviceteam og godt beværtede kørere danner basis for et godt resultat, når de mange kilometer er tilbagelagt efter fem dages strabadser.

Is piloterne er et vigtigt redskab under løbet.
Vejrkonditionerne under Rally Mone Carlo Historique kan være virkelig drilske. Der er mange bjergpassager, hvor vejene på sol siden af bjerget kan være tørre og snefri, og på skyggesiden være glatte og snefyldte. For at give deltagerne de bedst mulige informationer inden hver enkelt etape, som typisk indeholder flere bjergpas, medbringer Team Fynske Bank Danmark sine egne is piloter. Den meget erfarne rally kørere, Frank Nielsen fra Odder, danner sammen med erfarne rally co-driver Tage Gejl fra Silkeborg makkerpar i is-pilot bilen.

En time før første deltager, gennemkører de ruten, og melder via sms vejens beskaffenhed tilbage til deltagerne, så de har en mulighed for bl.a. at træffe det rette dækvalg inden hver enkelt specialstrækning.
 
Presseteamet er det hold der formidler dagens begivenheder.
Presseteamet følger deltagerne under hele løbet, og sørger for at der før, under og efter løbet udsendes pressemeddelelser med foto dokumentation til relevante medier, samt koordinerer presseindsatsen for de syv biler der er med i Team Fynske Bank Danmark.

Presseteamet består af en pressechef og 1 still-billed fotograf, en social-media specialist, samt en TV-fotograf. De seneste to år, er der produceret 2 x ½ times TV-udsendelse om Rally Monte Carlo Historique. som er blevet vist på både TV2 regionerne, TV3 Sport og TV3 Max.  TV-udsendelserne fra 2019 er sammenlagt blevet vist mere end 100 gange, så succesen forsøges gentaget i 2020 med nye TV-udsendelser.

Presseteamet er desuden dybt involveret i det grafiske arbejde omkring fremstilling af rute-bøgerne og de øvrige grafiske løsninger der er nødvendige for det samlede team, bl.a. i forbindelse med PRE-starten i Assens.

Sponsorer og samarbejdspartnere
Rally Monte Carlo Historique er et stort arrangement, som kræver mange ressourcer. De sponsorer og samarbejdspartnere, som bakker op om deltagerne har stor betydning for de fleste. Der bidrages både med kontante beløb, men også med forskellige former for beklædning, brændstof, drikkevarer og madvarer til hele teamet.   

Den sidste, men væsentligste del bag Rally Monte Carlo Historique er kørernes familier og omgangskreds.
Det er spændende, men meget tidskrævende at deltage i løbet, og ens bagland skal være forstående overfor de afsavn det kræver i perioder. Forberedelserne er lange, og begynder for de fleste allerede kort til efter at de er kommet hjem efter sidste deltagelse.

Umiddelbart når løbet er slut, hører man ofte: ”Nej, det var sidse gang – jeg gør det ikke mere”, men når organisationen i Monaco begynder at ryste med sablen midt på året, har mange det ligesom cirkushesten i manegen. De skal med igen.

Presseteamet
Viggo Johansen, rallypics.dk

Pressemeddelelse

Udsendt 15. januar 2020 – 23’ Rally Monte Carlo Historique

6 danske rally teams inviterer til PRE-START på Rally Monte Carlo Historique i Assens, lørdag den 25. januar.

Lørdag den 25. januar fra kl. 10.00 til 14.00 vil der være stor aktivitet på torvet i Assens på Fyn.
De seks danske deltagere fra Team Fynske Bank Danmark afvikler deres PRE-start forud for verdens største bilrally for historiske biler, som køres i Frankrig fra d. 31. januar til den 5. februar 2020.

Det er ved PRE starten muligt at få en snak med kørerne, og samtidigt studere de flotte gamle historiske biler fra 60’erne og 70’erne, inden borgmesteren i Assens, Søren Steen Andersen, kl. 13.30, med et minuts mellemrum, sender deltagerne afsted fra torvet i Assens.

Det er tredje år i træk, at kørerne afholder PRE-start i Assens. De tidligere år var torvet fyldt af interesserede tilskuere. I år er aktiviteterne udvidet med udstilling af endnu flere historiske biler, oldtimers og historiske rallybiler – bl.a. udstilles Palle Møldrup fra Hårby en flot MGY fra 1950, en model, som tilbage i 1950’erne deltog i Rally Monte Carlo flere gange. Desuden stiller den lokale Palle Johansen en meget flot restaureret Cadillac Custom  fra 1947. I alt udstilles der over 20 spændende biler i henholdsvis Østergade og på torvet i Assens.

Ud over udstilling af de mange biler, er der i 2020 stor fokus på aktiviteter for børnene under hele arrangementet. Spejderne stiller op med en hel skov af juletræer, bålfade hvor der steges skumfiduser og ristes popcorn, ligesom de serverer varm kakao til både børn og voksne gæster.

Imellem kl. 10.00 og 12.00 er der LEGO byggekonkurrence med flotte præmier fra LEGO, ligesom det er muligt at bruge lidt tid på at tegne og male, hvis man ikke lige har lyst til at bygge med LEGO. Endelig er der på torvet opbygget en Moon Car bane, hvor der er små præmier og diplomer til de første 200 børn der gennemfører banen – Der køres Moon Car fra kl. 10.00 til kl. 14.00.

De danske Monte Carlo Historique deltagere der kører som ”Team Fynske Bank Danmark” er:
Start nr. 110, Henrik Bjerregaard (DK) med Jaromir Sved (CZ – Ford Escort RS 2000
Start nr. 128, Lars Hindsgaul, Assens og Arne Pagh, Strib – Fiat 128 Coup
Start nr. 144, Per Vilslev, Hillerød og Erik Andersen, Vedbæk – Opel Kadett GT/E
Start nr. 146, Poul Hellmers, Kjellerup og Carl Hellmers, Kolding, - Alfa Romeo Guilia Super

Start nr. 148, Kim Kjærsgaard Frandsen, Odder og Jan Østergaard-Nielsen, Horsens. – VW Golf1 GTI
Start nr. 281, Michael Kristiansen, Greve og Michael Andersen, Brøndby – Ford Escort MK II, 1300

I dag er Rally Monte Carlo Historique verdens største historiske rally, med 315 biler til start. Der er deltagere fra hele verden, og så langt væk, som både Japan, Australien og USA. Det er et stort køremæssigt eventyr de danske deltagere begiver sig ud i efter PRE-STARTEN i Assens.


Hvad er det for et eventyr de danske kørere bevæger sig ud i?
Det var i 1909, at ideen om et rally for første gang tog form i Monaco. Præsidenten for "Association Sport Automobile Vélocipédique Monégasque", Alexandre Noghès foreslog i 1909, at lave et bil-løb, Rally Monte Carlo, der skulle forbinde et stort antal europæiske byer. Herfra skulle konkurrenterne starte ud, for til sidst at konkurrere på målstregen i Monaco.

I 1911 var alt klart, og det første rally fandt sted. I næsten en uge blev starterne sat i gang i de 11 udvalgte byer. Der var forskellige startdatoer og starttider, som var udregnet efter afstanden og køretiden fra startbyen til Monaco. Fra Paris, Bruxelles, Geneve, Wien, Berlin og seks andre byer, startede 23 biler ud på ruten. De forventede at klare en gennemsnitlig hastighed på 10 km/t med indlagte stop, og med ankomster planlagt til lørdag den 28. januar i Monaco.

16 biler nåede frem til Fyrstendømmet uden problemer. Efter at have forladt Berlin den 21. januar, var tyske Von Eismark den første der ankom, efter at have kørt 1.700 km med en gennemsnitlig hastighed på 30 km/t.

Rally Monte Carlo Historique ser dagens lys i 1998, hvor det første gang blev kørt. De gamle biler kører et rally som er en kopi af det oprindelige Rally Monte Carlo uden hastighedsprøver, men med prøver der skal køres med en given gennemsnits hastighed på 50 km/t eller derunder.

50 km/t lyder ikke af ret meget, men når prøverne køres på smalle bjergveje, ofte dækket af sne og is, kan det være nærmest umuligt at overholde den opgivne og ofte skiftende gennemsnitshastighed. Følgerne er ofte en del strafpoint, primært på grund af forsinkelser.

Presseteamet
Viggo Johansen, rallypics.dk